Rättsväsendet och RRC i samarbetar med finansministeriet för att utveckla brottsprocessen för unga
Utvecklingen av brottsprocessen för unga har valts som en del av finansministeriets (VM) program för att främja livshändelsebaserad digitalisering. Syftet med programmet är att utveckla mer effektiva digitala tjänster och främja nya arbetssätt inom myndigheterna. Rättsregistercentralen (RRC) ansvarar för utvecklingen och underhållet av rättsväsendets informationssystem i samarbete med sektorerna inom förvaltningsområdet.
Det centrala målet med tjänstedesignprojektet ”Ung i brottsprocessen” är att beskriva servicevägen ur den unga gärningspersonens och offrets perspektiv, t.ex. vilka aktörer och myndigheter, behandlingsskeden och tjänster som ingår i processen. Projektet fokuserar på att identifiera och utveckla nya digitala lösningar.
En smidig brottsprocess har stor betydelse både för den unga själv och för samhället, eftersom processen påverkar den ungas framtid och livsval. Brottsprocessen är också ett bra pilotobjekt eftersom flera myndigheter deltar, och projektet mäter samtidigt hur väl samarbetet mellan dessa fungerar.
Tjänstedesignprojektet inom främjandeprogrammet pågår i cirka ett halvår, och under denna tid granskas den ungas ärendehantering i brottsprocessen i bred samverkan mellan myndigheter och intressentgrupper. Arbetet inleds i september.
Målet med livshändelsebaserad digitalisering är att producera offentliga tjänster på ett mer holistiskt sätt, med hänsyn till människors och företags olika behov och situationer. ”Ung i brottsprocessen” är det tredje tjänstedesignprojektet som genomförs med stöd från främjandeprogrammet. Tidigare har programmet även behandlat pensionering och företagsgrundande. Under programperioden som sträcker sig till 2027 är målet att genomföra minst tio genomförbara projekt relaterade till livshändelser och affärshändelser.
Utvecklingsprogrammet för medborgarens e-tjänst driver rättsväsendets digitalisering framåt
Tjänstedesignprojektet ”Ung i brottsprocessen” är en del av rättsväsendets utvecklingsprogram för medborgarens e-tjänst (KSA), som koordineras av RRC. Programmets mål är att utveckla digital ärendehantering och erbjuda medborgarna en enhetlig serviceupplevelse inom rättsväsendet. Inom programmet utvecklas tjänsten MinRätt, som samlar rättsväsendets digitala ärendetjänster i ett gemensamt användargränssnitt för medborgaren.
Gemensam utveckling och enhetliga servicevägar effektiviserar myndigheternas verksamhet och ger besparingar, till exempel i kostnader för tjänsteutveckling och övergång till digital ärendehantering.
KSA-programmet samarbetar med sektorerna inom förvaltningsområdet samt med andra aktörer som ansvarar för digitala ärendetjänster inom statsförvaltningen. KSA-utvecklingsgruppen, som består av representanter från sektorerna, ansvarar för att alla sektorers särdrag och behov identifieras. Ett bredare samarbete sker också exempelvis med Suomi.fi-tjänsterna som upprätthålls av Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata.
Ytterligare information:
Kundchef, specialsakkunnig Meri Valta, Rättsregistercentralen, fornamn.efternamn@om.fi