Rättsregistercentralen förtydligade sitt webbinnehåll

Rättsregistercentralen

De för­ny­a­de webb­si­dor­na er­bju­der mer lätt­läst in­ne­håll och väg­le­der kun­den att ut­rät­ta ären­den elektro­niskt.

I arbetet med att förtydliga innehållet förnyades texterna i Tjänster-avsnittet på webbsidorna. Arbetet inleddes i september 2023 och webbsidornas nya texter blev klara under sommaren 2024. I Tjänster-avsnittet finns information om bland annat ansökan om betalningstid, verkställighet av böter och andra påföljder samt register som Rättsregistercentralen (RRC) är registeransvarig för.

”Vi ville göra sidorna lättlästa och informativa så att det ska vara så enkelt som möjligt att sköta rättsfrågor på nätet och så att det ska vara smidigt att uträtta ärenden även digitalt”, berättar Kati Kilpeläinen, utvecklingschef vid RRC.

Arbetet inleddes med Noon Kollektiivi, som specialiserat sig på samhällskommunikation, genom att definiera RRC:s tonläge för att tilltala kunderna. Därefter började man redigera texterna på webbsidan tillsammans.

I det gemensamma bearbetningsskedet förenhetligades terminologin, texterna komprimerades och deras läsbarhet förbättrades till exempel genom olika listor. Man fäste också särskild uppmärksamhet vid texternas tillgänglighet.

Förtydligandet gjordes med kunden främst

Vid utvecklingen av webbsidan utnyttjades information om behoven hos olika kundtyper som fastställts för RRC.

För att innehållet ska vara så informativt som möjligt och betjäna kunderna deltog förutom RRC:s kommunikatörer även experter på register och verkställande i reformarbetet. De har erfarenheter ur vardagen om vilken information kunderna ofta söker och till exempel med vilka termer.

”I dagens läge ska tjänsterna och klientens rådgivning finnas där klienten är. Satsningar på webbsidans innehåll hjälper kunderna att hitta den information de söker enkelt och dygnet runt. En fungerande webbsida är en viktig del av den övergripande ärendehanteringen”, berättar Kilpeläinen.

Som en del av sina digitala tjänster utvecklar RRC också sin e-tjänst. På den förnyade webbsidan hänvisas kunden allt mer till e-tjänsten och man berättar om fördelarna med tjänsten, såsom förmånlighet och snabbhet.

Helt nytt innehåll och tiotals uppdaterade sidor

När man gick igenom sidorna i början av arbetet identifierades också behovet av helt nya innehållssidor. Som slutresultat av arbetet förnyades 26 befintliga sidor och dessutom skapades sex nya sidor. Teman för de nya sidorna var till exempel brottsofferavgiften och återbäring av en betalning.

RRC:s webbplats förnyas helt under 2025 som en del av reformen av webbsidorna för hela justitieministeriets förvaltningsområde, varvid även innehållet på andra sidor kommer att utvecklas.

Mer information

Kati Kilpeläinen, utvecklingschef

kati.kilpelainen@om.fi

Läs också

Kundnöjdhet i fråga om RRC:s myndighetstjänster på utmärkt nivå – responsen beaktas vid webbplatsutvecklingen

Över 114 000 straffregisterutdrag köptes på nätet – RRC utvecklar digitala tjänster som helhet

Mera meddelande