Över 114 000 straffregisterutdrag köptes på nätet – RRC utvecklar digitala tjänster som helhet

Nyhet
Rättsregistercentralen

Rätt­re­gis­ter­cen­tra­lens e-tjänst har eta­ble­rat sig som en vik­tig ären­de­han­te­rings­ka­nal. I e-tjäns­ten kan an­vän­da­ren bland an­nat be­stäl­la och be­ta­la straff­re­gis­terut­drag och an­sö­ka om be­tal­nings­tid för bö­ter el­ler and­ra ford­ring­ar.

År 2022 köptes sammanlagt 114 313 straffregisterutdrag på nätet. Den vanligaste beställningen ärutdrag beträffande personer som arbetar med barn, som beställdes sammanlagt 80 777 gånger i fjol.

I Rättsregistercentralens (RRC) e-tjänst betalar kunden straffregisterutdraget redan vid beställning, vilket har medfört en stor minskning i fakturering i efterskott och förenklat processen både ur kundens och RRC:s synvinkel.

”Vi har fått beröm från våra kunder då de tyckt att e-tjänsten är bra”, glädjer sig RRC:s utvecklingschef Kati Kilpeläinen.

Betalningen av straffregisterutdrag via den elektroniska betalningstjänsten Suomi.fi-betalningar togs i bruk i juni 2021, vilket för sin del bidrog till en markant ökning i den elektroniska ärendehanteringsprocessens digitaliseringsgrad. Nätbetalningen har också utvecklats genom att ta i bruk betalningstjänsten Paytrail, som möjliggjorde nya betalsätt såsom MobilePay, Pivo, Siirto och Apple Pay.

RRC fortsätter att utveckla e-tjänsten även i framtiden. Planen är att Suomi.fi-betalningstjänsten tas i bruk med betalning av böter och andra påföljder i pengar i samband med att verkställighetssystemet förnyas.

Kundorienterad digital utveckling

Vid sidan om Suomi.fi-betalningstjänsten har kundupplevelsen också beaktats genom andra stora utvecklingssteg. Kösituationen i telefonservicen i realtid visas på RRC:s webbplats och avsikten är att göra videor om de viktigaste funktionerna i e-tjänsten.

En instruktionsvideo om att ansöka om betalningstid för till exempel avgifter för trafikförseelser publicerades i början av sommaren 2023. Videon är textad på finska, svenska och engelska.

Målet med att göra anvisningarna lättillgängliga är att kunden sparar tid och möda till exempel vad gäller köandet till telefonservicen.

”Avsikten är att utveckla kundbetjäningen som helhet och hitta lösningar till antalet kundsamtal, som är fortsatt högt”, berättar Kilpeläinen.

Åtgärderna är en del av utvecklingsprojektet för kundbetjäning inom RRC:s Informationstjänster-sektor. Nästa på tur är textändringar som förbättrar kundupplevelsen i e-tjänstens användargränssnitt och på RRC:s webbplats.

År 2022 hade RRC:s e-tjänst i genomsnitt 16 200 besökare i månaden, vilket innebär att användningen ökade med 10 procent jämfört med föregående år. Medborgarkundernas och myndigheternas nöjdhet med RRC:s tjänster följs upp årligen genom textmeddelande- och webbenkät.

I tjänsten kan du:

  • beställa och betala utdrag ur straffregistret,
  • se dina indrivningsärenden,
  • se dina beslut och intyg,
  • beställa andra intyg och utdrag,
  • ansöka om betalningstid
  • och läsa anvisningar om användningen av e-tjänsten och hur du gör beställningar.