Året 2024 vid Rättsregistercentralen
Bokslut: Tillsammans med våra kunder slutförde vi rekordartade 29 ICT-projekt och samlade in 97,4 miljoner euro till staten genom att verkställa böter och andra påföljder. Med våra utvecklingsprogram främjade vi digitaliseringen av rättsvården. Arbetet fortsätter 2025.

År 2024 körde Rättsregistercentralen (RRC) in i sin nya strategi med huvudtemat smidig digital rättsvård. Ramarna för verksamhetsmiljön utgjordes av den totala effektiviteten i myndighetskedjan för rättsvården samt den ökade betydelsen av cybersäkerhet och den allt stramare ekonomin inom förvaltningsområdet.
Digitaliseringen inom förvaltningsområdet utvecklas med gemensamma tyngdpunkter
Vid RRC pågick 2024 fem strategiska utvecklingsprogram inom justitieministeriets förvaltningsområde. Målet med programmen är att förbättra den totala produktiviteten, digitaliseringen och medborgarnas upplevelse av tjänsterna inom förvaltningsområdet.
Utvecklingsprogrammen grundar sig på regeringsprogrammets utvecklings- och produktivitetsmål samt tyngdpunkterna i digitaliseringen av justitieministeriets förvaltningsområde.
Utvecklingsprogrammen är:
- KSA – Elektronisk ärendehantering för medborgare. Till och med 2028 skapar programmet en mer enhetlig erfarenhet av att uträtta ärenden och tydligare servicekanaler för användarna av justitieförvaltningens elektroniska tjänster.
- DTY – Utvecklingsprogram för den digitala arbetsmiljön som omfattar förnyandet av den digitala arbetsmiljön för tjänstepersonalen och ibruktagandet av tjänster med artificiell intelligens. År 2024 övergick förvaltningsområdet redan till en egen M365-miljö.
- APT – Utvecklingsprogram för automatiskt beslutsfattande och artificiell intelligens. Programmet syfte är att främja automatiseringen inom förvaltningsområdet. Som en första åtgärd inom RRC pilottestades det automatiska beslutsfattandet för beviljande av betalningstid till exempel för böter.
- Målet med utvecklingsprogrammet för informationsarkitektur är att hantera, beskriva och utveckla förvaltningsområdets kärnuppgifter samt förbättra förutsättningarna för kunskapsbaserad ledning. Inom projektet om informationssystem för informationshanteringens utarbetades en referensarkitektur för informationshanteringen som skapar en grund för den lagringslösning som ska anskaffas härnäst.
- Utvecklingen av kunskapsbaserad ledning är ett program där förvaltningsområdet stöds i utvecklingen av kunskapsbaserad ledning och informationsöverföring.
ICT-tjänster som anpassats efter kundämbetsverkens behov
RRC:s framgång som ICT-servicecenter, genomförare av utvecklingsprogram och systemutvecklare grundar sig på kundförståelse, samarbete och finslipade verksamhetsmodeller.
År 2024 etablerade vi vår verksamhetsmodell Från idé till produktion och mångdubblade snabbheten i lösningsplaneringen jämfört med tidigare år. Dessutom förnyade vi det digitala planeringsarbetet med sektorerna så att det blir allt mer omfattande. Digitala planer kopplas i framtiden till den ekonomiska årsklockan.
Tillsammans med våra kunder slutförde vi 29 IT-projekt och motsvarande arbetsmängd inom icke-projekterad systemutveckling. Även de digitala säkerhetstjänster vi tillhandahåller och systemens säkerhetsrevisioner uppskattades väl inom förvaltningsområdet.
”De utvecklade kund-, utvecklings- och teknologimodellerna möjliggör en mer kontrollerad och snabbare digitalisering av rättsväsendet än tidigare. Utvecklingsprojekten kan starta och slutföras snabbt, vilket ger de önskade verksamhetsfördelarna betydligt tidigare. Vi vill särskilt satsa på närhet i vardagen och sömlös samutveckling med våra kundmyndigheter”, säger RCC:s generaldirektör Jussi Kivinen.
Myndighetsverksamhetens volymer ökar – 97,4 miljoner till staten
RRC:s myndighetsverksamhet omfattar registerföring, informationsutbyte och verkställighet av påföljder.
År 2024 lämnade RRC ut uppgifter från Straffregistret till myndigheterna genom VIA-gränssnittet 424 000 gånger, vilket är över 60 000 fler än året innan.
RRC överlämnade sammanlagt cirka 167 000 utdrag om brottslig bakgrund (straffregisterutdrag) till medborgarna, vilket är 20 procent mer än året innan. Allt fler hittar RRC:s e-tjänster och användningen ökade med cirka 24 procent. Antalet besökare per månad i e-tjänsterna var cirka 26 700.
Även EU-informationsutbytet om straffregisteruppgifter ökade med 7 procent när Finland utbytte sammanlagt cirka 23 400 förfrågningar eller anmälningar om straffregisteruppgifter med andra EU-medlemsstater och centrala myndigheter i Storbritannien.
RRC producerar cirka 90 procent av det nationella verkställandet av förmögenhetsstraff och administrativa påföljdsavgifter. Centraliseringen av nationella och internationella verkställighetsuppgifter till RRC ger Finland betydande fördelar och effektivitet.
År 2024 uppgick resultatet av RRC:s verkställighetsuppgifter till cirka 97,4 miljoner euro. Ökningen jämfört med året innan var cirka 7 miljoner euro.
Ämbetsverkets personal och verksamhetskostnader
År 2024 satsade vi på att öka gemenskapen samt på att utveckla personalens kompetens och självledning. Vi erbjöd vår personal omfattande utbildningsmöjligheter via utvecklingscentret HAUS.
Satsningarna syntes som tillfredsställelse i arbetet, eftersom den steg inom alla 8 delområden i den undersökning som genomfördes av Palkeet, statens servicecenter för ekonomi- och personalförvaltning. Inom RRC är man nöjd med arbetet på nivån 3,72 / 5. Resultatet är det bästa under en 10-årig mäthistoria.
Vi ökade antalet anställda särskilt i roller som påskyndar digitaliseringsutvecklingen inom förvaltningsområdet. År 2024 arbetade 243 personer vid RRC.
Vi lyckades i regel uppfylla resultatmålen för 2024 som överenskommits med justitieministeriet.
Rättsregistercentralen är i huvudsak ett nettobudgeterat ämbetsverk och ICT-serviceverksamheten täcks med finansiering från beställarna. År 2024 användes 109,1 miljoner euro.
Med budgetfinansieringen täcks verkets medborgar- och myndighetstjänster och år 2024 användes 8,3 miljoner euro.
Mer information:
Jussi Kivinen, överdirektör
fornamn.efternamn[ät]om.fi
Läs också:
Rättsregistercentralen 50 år: Från ADB-kommissionen till expert på digital rättskipning