År 2021 vid RRC – alltmer agil digipartner och tillförlitlig expert inom datalage
Även om 2021 fortfarande var ett exceptionellt år i hela världen och undantagsperioden medförde sina egna utmaningar också i RRC:s verksamhet, gjorde ämbetsverket fina framsteg med sina strategiska mål.
Ett viktigt framsteg i fjol var när vi som ämbetsverk tog på oss det övergripande ansvaret för IT-tjänsterna inom justitieministeriets förvaltningsområde, vilket innebär att vi på RRC svarar för styrningen av Statens center för informations- och kommunikationsteknik Valtori och för serviceavtal inom vårt förvaltningsområde.
Våra strategiska mål främjade vi genom att skapa en grund för ett mer aktivt partnerskap med andra aktörer inom justitieministeriets förvaltningsområde. Aktivt partnerskap gör att vi kan på bästa sätt hjälpa förvaltningsområdets sektorer att digitalisera sin verksamhet. Vi förstärkte partnerskapet genom att erbjuda samordnad lösningsdesign för utveckling av nya IT-lösningar som harmoniserar verksamheten inom hela justitieförvaltningen.
I fjol ökade vi vår genomslagskraft som ett ämbetsverk som utvecklar den digitala arkitekturen och funktionaliteten som helhet inom justitieministeriets förvaltningsområde. Ämbetsverkets genomslagskraft främjade vi till exempel genom att uppdatera och modernisera våra interna processer samt genom att styra utvecklingsprojekt inom förvaltningsområdet med hjälp av ett mer organiserat projektarbete och en ny portföljförvaltningsmodell. Vi lyckades också med att öka ämbetsverkets kompetens både genom rekryteringar och interna utvecklingsvägar, bland annat för helhetsarkitekturens del.
Dessutom gjorde vi viktiga framsteg även med våra ekonomiska mål i fjol. Ämbetsverkets ekonomiska situation är fortfarande svår, men ändå snäppet bättre tack vare vårt nya sparprogram. Vi förbättrade vårt ekonomiska svängrum, vilket gör det möjligt för oss att på ett mer systematiskt sätt fortsätta utvecklingen av IT-tjänster i synnerhet.
På vår väg mot mer produktiv och effektiv IT-utveckling tog vi kontrollerade steg bland annat i fråga om molntjänster och det fortsätter vi med målmedvetet även i år. Dessutom lyckades vi särskilt bra med att söka finansiering, som hjälper oss i att genomföra våra IT-utvecklingsplaner.
Grunden för högklassig tjänsteproduktion bygger på effektiv verksamhet inom organisationen
Vi stödde utvecklingen av våra interna processer genom att göra mindre ändringar i vår organisationsstruktur. Avsikten med förnyelserna var att på ett bättre sätt fokusera vår personals kompetens på de frågor där kompetensen gör mest nytta för både våra kunder och oss själva. Dessutom gav förnyelsen en plattare organisationsstruktur, som kommer att leda till smidigare samarbete mellan våra sakkunniga när den väl etablerat sig.
Trots den globala undantagssituationen och ämbetsverkets interna förnyelser kunde vi hålla vår dagliga tjänsteproduktion på en utmärkt nivå. Enligt kundnöjdhetsenkäter fick våra olika kundgrupper den hjälp de behövde och de tyckte att våra tjänster var högklassiga. Vi kunde svara på utmaningarna som det långvariga distansarbetet medförde bland annat genom att effektivisera vår interna kommunikation. Distansarbetet har lett till att vår personal har blivit vana vid multilokalt hybridarbete, som vi övergår till när situationen så tillåter och begränsningarna tas bort.
Stora framsteg med viktiga projekt
Ämbetsverkets interna förnyelser gav nya krafter även för projektarbetet. Vi gjorde stora framsteg med många av våra viktiga projekt i fjol. Av dessa kan vi nämna bl.a.
- Brottspåföljdsmyndighetens projekt för verksamhetsutveckling och klientinformation (s.k. Rotiprojektet), som är viktigt för den övergripande förvaltningen av Brottspåföljdsmyndighetens klienter
- AIPA, som digitaliserar Åklagarmyndighetens och de allmänna domstolarnas arbetsmetoder
- HILDA, som utvecklar hanteringen av administrativa ärenden inom justitieministeriets förvaltningsområde
- Utvecklingsprojektet för åtkomstkontroll, som har som mål att skapa en smidigare vardag för justitieförvaltningens tjänstemän
- Projektet för att förnya valdatasystemet, som säkerställer att genomförandet av val fungerar även i framtiden samt ökar systemets användbarhet
- ECRIS-TCN, som effektiviserar utbytet av uppgifter i EU:s kriminalregister, och en Interoperability-helhet med koppling till projektet som främjar kompatibilitet mellan olika system