Med hjälp av SERMI-certifieringen garanteras säker service och reparation av fordon
Du kan enkelt beställa ett straffregisterutdrag för SERMI-certifiering via Rättsregistercentralens (RRC) e-tjänster. Företaget och de arbetstagare som företaget ska certifiera beställer utdrag.
Vad är SERMI-certifiering?
Certifikatet SERMI (Security Related Repair & Maintenance Information) är avsett för aktörer inom service och reparationsverkstäder för fordon som är oberoende av tillverkarna. Med hjälp av SERMI-certifikatet intygar företagen att de är auktoriserade att behandla säkerhetsrelaterad information från fordonstillverkare (så kallade RMI-uppgifter, Repair and Maintenance Information) som behövs för service- och reparationsarbeten.
För att få certifikatet krävs ett s.k. rent straffregisterutdrag. Med ett rent straffregisterutdrag avses att företaget eller dess anställda inte har anmärkningar i straffregistret. Förfarandet förbättrar säkerheten inom branschen och förhindrar att personer som begått ett brott får tillgång till säkerhetsinformation om fordon.
Alla anställda behöver inte certifieras, utan certifieringen gäller företaget och de arbetstagare som företaget utsett.
Kort beskrivning av SERMI-förfarandet
- Företaget ansöker om godkännande för sig själv och tillstånd för sina anställda hos organet för bedömning av överensstämmelse (AKL-Sertifiointi Oy). För godkännande och tillstånd måste företaget och dess anställda beställa utdrag ur straffregistret om sig själva.
- Bedömningsorganet granskar de uppgifter som företaget lämnat genom dokumentinspektion och inspektioner på plats. Företaget ska underteckna en försäkran om att dess affärsverksamhet är laglig. Godkännandet beviljas först när bedömningsorganet har granskat försäkran och bedömt att kraven uppfylls.
- Bedömningsorganet ger företaget ett granskningsintyg om det uppfyller kraven. Enskilda arbetstagare i företaget kan beviljas tillstånd först efter en inspektion som utförts av organet för bedömning av överensstämmelse.
- Bedömningsorganet skickar nödvändiga uppgifter till säkerhetscentret, som upprätthåller en tillståndsdatabas och förmedlar uppgifter om tillstånd. Säkerhetscentret skapar ett digitalt certifikat och ett certifikatverktyg och skickar dem tillbaka till bedömningsorganet. Bedömningsorganet levererar certifikaten och PIN-koderna till arbetstagarna.
När behövs ett straffregisterutdrag?
Företaget och dess anställda kan ansöka om straffregisterutdrag för SERMI-certifiering i följande situationer:
- Ansökan om SERMI-certifiering görs för första gången.
- SERMI-certifieringen förnyas.
- Säkerhetscentret kontrollerar i samband med tillsynen om förutsättningarna för beviljande av certifiering, såsom straffregisterutdrag utan anmärkningar, fortfarande uppfylls.
SERMI-certifikatet gäller i fem år. När företaget ansöker om förlängning av certifikatets giltighetstid kontrolleras straffregisterutdraget för alla arbetstagare för vilka tillstånd behövs, oberoende av när arbetstagaren ursprungligen har fått tillstånd.
Mer information
Straffregisterlagen (770/1993)