Automatiserad beslutsfattande
Vi utnyttjar automatiserad beslutsfattande i en del av våra tjänster. Automatiserad beslutsfattande betyder att beslutet fattas automatiskt utan att beslutet ses över och godkänns av en människa.
Automatiserad beslutsfattande utnyttjas i sådana uppgifter
- som inte innehåller prövning från fall till fall, eller
- om de i ärendet ingående omständigheter som förutsätter prövning från fall till fall har bedömts av den som handlägger ärendet.
Automatisering utgår från behandlingsregler som fastställts på förhand och som avses i lagen om informationshantering inom den offentliga förvaltningen.
Utnyttjande av automatisering påskyndar handläggningen av ärendet, vilket gör det möjligt att använda tjänstemännens arbetstid till uppgifter som förutsätter prövning från fall till fall och till kundservice. Om förutsättningarna för automatiserad beslutsfattande inte uppfylls, hänvisas ärendet till en handläggare.
Parten underrättas om ett ärende som gäller parten har avgjorts automatiskt. Man kan begära omprövning av ett negativt beslut som fattats automatiskt. I sådana fall informeras parten om hur omprövning begärs.
Det fattas ett beslut om införande om varje avgörande som omfattas av automatiserad beslutsfattande, dvs. ett ärende där automatiserad beslutsfattande används. Av varje beslut om införande framgår på vilka grunder förfarandet har införts och vilka lagar som tillämpas i förfarandet.
Mer information
Lagen om informationshantering inom den offentliga förvaltningen (906/2019)