Rättsregistercentralen (RRC)
Vi ansvarar för utvecklingen och upprätthållandet av justitieförvaltningens informationssystem, för registerföringen, informationshanteringen samt för verkställigheten av förmögenhetsstraff.
Våra kunder är medborgare, medier och justitieförvaltningens verksamhetssektorer, såsom domstolarna, Brottspåföljdsmyndigheten, Utsökningsverket, Åklagarmyndigheten och Rättstjänstverket. Andra viktiga intressentgrupper är till exempel polisen, NTM-centralerna och regionförvaltningsverken. I straffregister- och verkställighetsfrågor samarbetar vi också inom EU.
Vi driver digitaliseringen av justitieministeriets förvaltningsområde framåt genom att bygga, skaffa och upprätthålla moderna ICT-lösningar. Vi ansvarar för valdatasystemet och har en nyckelroll i produktionen av Finlands val.
Vi ansvarar för verkställigheten av böter och andra påföljder, det vill säga indrivningen av dem till staten. Vi ger också ersättning till brottsoffer och hjälper medborgarna att uträtta ärenden hos oss. Vi är personuppgiftsansvariga för flera olika register och lämnar ut uppgifter om till exempel brottslig bakgrund från våra register till medborgare och till andra myndigheter.
Strategi
År 2025–2028 är de strategiska tyngdpunkterna enligt vårt resultatavtal:
- Ett framgångsrikt partnerskap
- Medborgarens digitala upplevelse
- Tjänstemannens vardag och kompetens
- Rättsvårdens arkitektur
- Produktionsgrund
En stark kundförståelse och ett proaktivt samarbete är förutsättningar för att uppnå målen. Vi främjar aktivt förvaltningsområdets produktivitet med hjälp av projekt och utvecklingsprogram.
Vision och värderingar
Vår vision är smidig digital rättsvård. Värderingarna som styr vår verksamhet och våra mål är:
- Ansvarsfullhet: Vi agerar transparent, rättvist och med beaktande av effekterna av hållbar utveckling.
- Gemenskap: Vi stöder och uppskattar varandra, lär oss tillsammans och firar våra framgångar.
- Pionjärskap: Vi är pionjärer inom digitaliseringen av justitieförvaltningen, vi prövar modigt på nya saker och förutser framtiden.
- Kundorienterade resultat: Vi bygger upp ett genuint partnerskap med våra kunder och skapar mervärde för dem med hjälp av högklassiga och effektiva lösningar.
Historia och bakgrund
RRC grundades 1974 i Tavastehus som en enhet för utveckling av informationssystem. År 1996 fick RRC officiell status för att sköta upprätthållandet av justitieförvaltningens register och informationssystem och för att förmedla uppgifter till andra myndigheter. Dessutom ansvarade RRC för verkställigheten av böter, förverkandepåföljder och fordringar samt för upprätthållandet av forskningsregister.
År 2003 grundades Justitieförvaltningens datateknikcentral (OTTK), som producerade datatekniska utvecklings-, expert-, produktions-, anskaffnings- och stödtjänster för justitieministeriet och andra ämbetsverk inom förvaltningsområdet.
År 2012 slog lagen om Rättsregistercentralen (625/2012) samman RRC och OTTK till ett enda ämbetsverk som bildade nuvarande Rättsregistercentralen.
Huvudskeden i Rättsregistercentralens historia
1920-talet: Justitieförvaltningens register började föras vid straffregisterbyrån.
1963: Länsstyrelserna började sköta verkställigheten av böter och fordringar som högsta verkställande myndighet.
1971: ADB-kommissionen tillsattes för att utveckla justitieförvaltningens informationssystem.
1974: Enheten för utveckling av justitie- och polisförvaltningens informationssystem inledde sin verksamhet.
1978: Enheten för utveckling av justitie- och polisförvaltningens informationssystem ändrades till justitieministeriets Datasystemsenhet (TJY).
1981: Från länen överfördes småningom uppgifter för verkställande av böter till justitieministeriet och vidare till Datasystemsenheten.
1985: Betalcentralen i Tavastehus, som skötte justitieförvaltningens bokföring, inrättades som en del av Datasystemsenheten.
1989: Datasystemsenheten ändrades till Informationsförvaltningsbyrån.
1994: Informationsförvaltningsbyrån ändrades till Informationsteknikbyrån.
1996: Bötesstraffens verkställighets- och registerföringsuppgifter separerades från justitieministeriet till ett självständigt ämbetsverk – Rättsregistercentralen (RRC).
2002: Lagen om verkställighet av böter föreskriver att dessa uppgifter hör till Rättsregistercentralen.
2003: Justitieförvaltningens datateknikcentral (OTTK) grundades för att producera informationsförvaltningstjänster i större utsträckning för förvaltningsområdet.
2010: OTTK:s betalcentral i Tavastehus flyttades till Palkeet.
2013: Utvecklingsfunktionerna för OTTK:s informationssystem inklusive personalen överfördes till Rättsregistercentralen.
2014: De branschoberoende grundläggande informationstekniktjänsterna slogs samman med Valtori och dess personal.
2017: RRC blev en egen bokföringsenhet.