RRC:s valtjänst stöder medborgarna i vårens dubbla val

Rättsregistercentralen

På Rätts­re­gis­ter­cen­tra­lens (RRC) kon­tor hörs gla­da rös­ter när hög­sko­leprak­ti­kan­ter som ar­be­tar med val­tjänst, det vill säga med­bor­gar­råd­giv­ning, sva­rar på med­bor­gar­nas sam­tal. Någ­ra av dem skri­ver e-post­svar kon­cen­tre­rat vid da­torn.

En person sitter på en kontorsstol och använder en dator med hörlurar på huvudet. På skärmen står det "Beställ ett utdrag ur straffregistret direkt från nätet".

Valtjänsten, som tillhör enheten för val och demokratitjänster, ger råd till väljare i frågor som rör val. Under vårens 2025 Välfärdsområdes- och kommunalval betjänas medborgarna på tre språk via flera olika kanaler: per telefon, via WhatsApp och via e-post.

Att erbjuda telefonservice till väljare är fortfarande viktigt. Särskilt äldre väljare har inte alltid tillgång till internet eller de vet inte var de kan få information om val. I dessa fall kan väljaren ringa valtjänstens avgiftsfria nummer, som är lätt tillgängligt till exempel på meddelandekortet.

”Även om världen digitaliseras kommer det fortfarande att finnas behov av traditionell telefonservice. För många är telefonen fortfarande det snabbaste och enklaste sättet att få svar på frågor”, säger enhetschef Anniina Tjurin.

Tusentals samtal

Valtjänst har funnits vid alla val sedan 2011. Efterfrågan på flerspråkig medborgarrådgivning har varit stor och till exempel under presidentvalet 2024 tog valtjänst emot ett rekordantal samtal, över 5000 stycken.

Under vårens dubbla val förväntas antalet samtal vara mindre på grund av lägre valdeltagande. Flest samtal förväntas komma på söndagen den 13 april, eftersom många medborgare fortfarande röstar just på valdagen.

Valteamet rekryterar vanligtvis studenter från samhällsvetenskapliga områden som valtjänstmedarbetare, vilket innebär att vissa praktikanter redan kan ha tidigare erfarenhet av valrelaterade rutiner. Vissa kan också ha arbetat som valfunktionärer tidigare.

Med en sådan bakgrund blev även statsvetenskapsstudenten Iida Sunell och juridikstudenten Helmi Kujanpää intresserade av högskolepraktik inom valens valtjänst. Båda har tidigare arbetat som valfunktionärer.

”Att arbeta i olika faser av valprocessen har varit intressant och det hjälper också i arbetet som valtjänstmedarbetare”, säger Sunell och Kujanpää.

RRC:s valteams experter ger en omfattande introduktion till uppgiften i början av arbetsperioden och hjälper valtjänstmedarbetarna i utmanande situationer.

”Var kan jag rösta på valdagen?”

Före den officiella valdagen är de vanligaste frågorna om anmälan till hemröstning och saknade meddelandekort. Under förhandsröstningen frågas det mycket om förhandsröstningsplatser och deras scheman samt andra praktiska frågor på röstningsplatsen.

På valdagen är den vanligaste frågan om röstningsplatsen på valdagen, eftersom man då endast kan rösta på den plats som anges i röstningsmeddelandet. Röstningsmeddelandet skickas till röstberättigade antingen per post eller elektroniskt. Redan cirka 1,5 miljoner röstberättigade har beställt myndighetsmeddelanden elektroniskt och meddelandet om rösträtt skickas till dem via Suomi.fi-meddelanden.

Arbetet inom valtjänst ger en bred översikt över valens funktion och genomförande. Valtjänstmedarbetarna berömmer sitt arbete som meningsfullt.

”De samtal jag minns bäst är de där jag kan vägleda kunder att förstå hela röstningsprocessen bättre. Detta hjälper dem att rösta säkrare och de är ofta mycket tacksamma för hjälpen”, säger valtjänstmedarbetare Aurora Ijäs.

Hennes kollega Joonas Savolainen håller med. ”Det är en fantastisk känsla att med sitt arbete stödja människors deltagande och främja en smidig genomföring av demokratin. Att arbeta inom valtjänst har varit mycket givande”, säger Savolainen.

Har du frågor om val eller röstning? Kontakta valtjänst:

Avgiftsfritt servicenummer för väljare:

0800 9 4770 (finska och engelska)

0800 9 4771 (svenska och engelska)

WhatsApp-meddelandetjänst: 050 438 8730

Öppettider för servicenummer: 10.4.–13.4. vardagar kl. 8–20 och helger kl. 9−18 på valdagen 13.4. kl. 8–20

Läs också:

Arbetet med valdatasystemet – samhälleligt viktigt och omsorgsfullt planerat samarbete

Rättsregistercentralen svarar för registerföringen och informationshanteringen i fråga om de centrala registren inom justitieministeriets förvaltningsområde samt för verkställigheten av förmögenhetsstraff. Vi på ORK svarar också för utvecklingen och administrationen av förvaltningsområdets informationssystem och verkar som förvaltningsområdets centraliserade IT-upphandlingsenhet.

Mera meddelande