RRC använder automatisering i beslut om betalningstid – handläggningstiden förkortas betydligt
Rättsregistercentralen kan bevilja förlängd betalningstid för betalning av böter eller andra påföljder. I slutet av år 2024 introducerades automatisering vid beviljandet av beslut om betalningstid.
Automatiserat beslutsförfarande vid beviljande av betalningstid innebär att ansökningar om betalningstid avgörs av en programvara, en robot, i stället för av en tjänsteman. Kunden informeras i beslutet om att ärendet har avgjorts genom ett automatiserat förfarande.
Användningen av automatisering grundar sig på de behandlingsregler som avses i lagen om informationshantering inom den offentliga förvaltningen. De rättsliga grunderna för användning av automatisering anges i beslutet om införande av automatiserat beslutsförfarande.
Handläggningstider förkortas från veckor till dygn
Roboten fattar beslut om betalningstid i de fall där ett automatiserat beslutsförfarande enligt lagen är tillåtet. Automatiserat beslutsfattande tillämpas endast i sådana ansökningar som inte förutsätter prövning från fall till fall.
Genom att använda roboten förkortas handläggningstiderna betydligt – från två veckor till ett dygn.
Automatiseringen frigör handläggarnas arbetstid för behandling av ansökningar som förutsätter prövning från fall till fall. Den gör det också möjligt att förkorta handläggningstiderna för ansökningar som behöver prövas.
Målet är att hälften av alla ansökningar om betalningstid som inkommit via e-tjänsten, dvs. cirka 15 000 ansökningar per år, avgörs genom det automatiserade förfarandet.
Automatisering av beslut om betalningstid som en del av utvecklingsprogrammet för hela förvaltningsområdet
Automatiseringen av beslut om betalningstid är en del av utvecklingsprogrammet för automatiserat beslutsfattande och automation inom justitieministeriets förvaltningsområde.
Läs också:
Ansökan om och beviljande av betalningstid
Automatiserad beslutsfattande
Mer information:
Teemu Mikkola, branschdirektör
teemu.mikkola@om.fi