Möjligheten till stark identifiering införs i telefontjänsten för verkställighetstjänster
Fr.o.m. 1.2.2024 kan du identifiera dig starkt i Rättsregistercentralens (RRC) telefontjänst när du ringer vår kundtjänst i ärenden som gäller böter och betalning. För att identifiera dig behöver du en smarttelefon med internetanslutning. När du köar skickas en länk till smarttelefonen med ett SMS, som leder till identifiering i Suomi.fi tjänsten.
Du kan fortfarande uträtta ärenden som gäller böter och betalning i vår telefontjänst, även om du inte kan identifiera dig starkt. I detta fall utförs identifieringen på andra sätt av vår kundtjänst.
Möjligheten till stark identifiering införs i RRCs telefontjänst för verkställighetsärenden bland annat på grund av lagändringar i dataskyddslagen. En stark identifiering av kunden förbättrar skyddet av personuppgifter och påskyndar dessutom betjäningen.