ORK:n vuosi 2021 – matkalla entistä ketterämmäksi digikumppaniksi ja luotetuksi tietovarantojen osaajaksi
Lisätietoa vuoden 2021 toimintakertomuksesta ja tilinpäätöksestä.
Vaikka vuosi 2021 oli maailmanlaajuisesti edelleen poikkeuksellinen ja vaikka poikkeusaika toi omat haasteensa myös ORK:n toiminnalle, tehtiin viraston strategisissa tavoitteissa hienoa edistymistä.
Yhtenä vuoden 2021 merkittävänä edistysaskeleena otimme virastona kokonaisvastuun oikeusministeriön hallinnonalan IT-palveluista, mikä tarkoittaa, että me ORK:ssa vastaamme Valtion tieto- ja viestintätekniikkakeskus Valtorin ohjauksesta ja palvelusopimuksista oman hallinnonalamme osalta.
Strategisia tavoitteitamme edistimme luomalla perustan aktiivisemmalle kumppanuudelle oikeusministeriön hallinnonalan muiden toimijoiden kanssa. Aktiivisen kumppanuuden avulla voimme parhaiten auttaa hallinnonalan sektoreita digitalisoimaan toimintaansa. Kumppanuutta vahvistimme tarjoamalla koordinoitua, koko oikeushallinnon tekemistä yhtenäistävää ratkaisusuunnittelua uusien IT-ratkaisujen kehittämiseksi.
Viime vuonna nostimme vaikuttavuuttamme oikeusministeriön hallinnonalan digiarkkitehtuuria ja kokonaistoimivuutta kehittävänä virastona. Virastomme vaikuttavuutta edistimme esimerkiksi päivittämällä ja modernisoimalla sisäisiä toimintamallejamme sekä ohjaamalla hallinnonalaa kehittäviä hankkeita järjestäytyneemmän projektitoiminnan ja uuden salkunhallintamallin avuilla. Onnistuimme myös lisäämään viraston osaamista sekä uusien rekrytointien että sisäisten kehityspolkujen kautta, muun muassa kokonaisarkkitehtuurin osalta.
Lisäksi viime vuonna teimme myös tärkeää edistystä taloudellisten tavoitteidemme osalta. Viraston taloustilanne on edelleen tiukka, mutta aiempaan nähden pykälää parempi aloittamamme säästöohjelman ansiosta. Onnistuimme edistämään taloudellista liikkumavaraamme, mikä mahdollistaa meille suunnitelmallisempaa kehittämistä erityisesti IT-palveluiden osalta.
Suunta kohti tuottavampaa ja tehokkaampaa IT-kehittämistä eteni muun muassa hallituilla askeleilla kohti pilvipalvelujen aikakautta, jota kohti jatkamme määrätietoisesti tänäkin vuonna. Lisäksi onnistuimme erityisen hyvin useissa rahoitushauissa, joiden avulla saamme varmistettua IT-kehityssuunnitelmiemme toteutumista.
Laadukkaan palvelutuotannon perusta rakentuu organisaation oman tekemisen sujuvuudesta
Sisäisten toimintamalliemme kehittämistä tuimme maltillisilla uudistuksilla organisaatiorakenteeseemme. Uudistuksilla pyrimme siihen, että henkilöstömme osaamista kohdennettaisiin paremmin niihin asioihin, joissa osaamisesta on kaikkein eniten hyötyä sekä asiakkaillemme että meille itsellemme. Uudistus myös madallutti organisaatiorakennettamme, mikä vakiintuessaan lisää asiantuntijoidemme välistä sujuvampaa yhteistyötä.
Globaalista poikkeustilanteesta ja viraston sisäisistä uudistuksista huolimatta onnistuimme säilyttämään päivittäisen palvelutuotantomme erinomaisella tasolla. Asiakastyytyväisyyskyselyjen perusteella eri asiakasryhmämme saivat meiltä tarvittavan avun arkeensa ja pitivät palveluitamme laadukkaina. Pitkään jatkuneen täyden etätyöskentelyn haasteisiin onnistuimme vastaamaan muun muassa tehostamalla sisäistä viestintäämme. Etätyöskentely on harjaannuttanut henkilöstöämme monipaikkaiseen hybridityöskentelyyn, johon aiomme siirtyä tilanteen salliessa ja rajoitusten vapautuessa.
Isoja edistysaskeleita merkittävissä hankkeissa
Viraston sisäiset uudistukset toivat myös hanketyöhön potkua. Viime vuoden aikana edistimme merkittävästi useita tärkeitä hankkeitamme. Näistä mainittakoon mm.
- Rikosseuraamuslaitoksen toiminnan kehittämis- ja asiakastietojärjestelmähanke ROTI, joka tukee merkittävästi Rikosseuraamuslaitoksen asiakkuuksien kokonaishallintaa
- Syyttäjälaitoksen ja yleisten tuomioistuinten työmenetelmiä sähköistävä AIPA
- oikeusministeriön hallinnonalan hallinnollisten asioiden asianhallintaa kehittävä HILDA
- Käyttövaltuushallinnan kehittämisprojekti, jossa tavoitellaan sujuvampaa arkea oikeushallinnon virkamiehille
- Vaalitietojärjestelmän uudistamishanke, joka varmistaa vaalien toimittamisen sujuvuuden myös tulevaisuudessa sekä lisää järjestelmän käytettävyyttä
- ECRIS-TCN, joka tehostaa EU:n rikosrekisteritietojen vaihtoa sekä hankkeeseen olennaisesti liittyvä, eri järjestelmien yhteen toimivuutta edistävä Interoperability-kokonaisuus.
Lisätietoa vuoden 2021 toimintakertomuksesta ja tilinpäätöksestä.