AI-agentteja, tiedolla johtamista ja yhteinen sähköinen asiointi − asiakaspäivässä visioitiin oikeushallinnon digiratkaisuja

Oikeusrekisterikeskus

Oikeushallinnon tietohallintoammattilaisille suunnattu Oikeusrekisterikeskuksen (ORK) asiakaspäivä järjestettiin Helsingissä 30. syyskuuta. Tilaisuus kokosi runsaan joukon oikeusministeriön hallinnonalan toimijoita verkostoitumaan digitalisaatioteemojen äärelle.

Asiakaspäivän esiintyjiä ja yleisöä.

Oikeudenhoitoa kehitetään laajassa yhteistyössä niin oikeusministeriön hallinnonalan sisällä kuin hallinnonalojen rajat ylittäen. Digitaalisilla palveluilla on suuri rooli ja potentiaali oikeushallinnon toiminnan eteenpäin viemisessä.

Hallinnonalan ICT-palvelukeskuksena ORK kehittää digiratkaisuja tiiviissä yhteistyössä asiakasvirastojen kanssa.

“Meillä on oikeushallinnossa nyt vahva tahto kehittää oikeudenhoidon prosesseja asiakkaan ja tehokkuuden näkökulmasta, yli virastorajojen. Sen päälle on hyvä rakentaa tulevaa digikehittämistä, jonka avulla teemme oikeudenhoidosta entistä sujuvampaa ja tehokkaampaa”, totesi ORK:n ylijohtaja Jussi Kivinen avauspuheessaan.

Lukuisten tärkeiden tietojärjestelmäprojektien lisäksi ORK:ssa on käynnissä viisi oikeushallinnon digitalisaatiota tukevaa strategista kehitysohjelmaa. Niiden tavoitteena on tehostaa koko hallinnonalan digitalisaatiota, luoda yhdenmukaisia palvelupolkuja ja parantaa kansalaiskokemusta.

“Asiakaspäivän tavoitteena oli edistää hallinnonalan digitalisaation kehittämistä ja uusien ideoiden syntymistä konkretian kautta. Päivässä nähtiin kehitysohjelmien käytännönläheisiä esimerkkejä siitä, miten digitaalista oikeudenhoitoa kehitetään nyt ja tulevaisuudessa”, kertoo ORK:n asiakkuusjohtaja Tami Koivuniemi.

Sujuvuutta kansalaisen ja virkahenkilön arkeen

Kansalaisen sähköisen asioinnin kehitysohjelmasta (KSA) vastaava asiakaspäällikkö Meri Valta esitteli visiota oikeushallinnon yhteisestä sähköisestä asioinnista, OmaOikeudesta.

”Tavoitteena on rakentaa palvelukokonaisuus, jonka käyttö on sujuvaa ja johdonmukaista − oikeushallinnon palvelut olisivat ajasta ja paikasta riippumattomasti aina kansalaisen käden ulottuvilla”.

IT-asiantuntija Tomi Vahtera demosi yleisölle tekoälyagenttia, joka auttoi asiakaspalvelijaa neuvomaan asiakasta rikosrekisteriotteen tilauksessa. Tämän kaltaiset tekoälyapurit voivat tulevaisuudessa tehostaa oikeushallinnon arkea huomattavastikin.

Tekoälyn käytön hallittu laajentaminen on osa suurempaa kehitystä, jonka avulla oikeushallinnon toimintaa tehostetaan uutta teknologiaa hyödyntäen. Näitä aiheita kehitetään Digitaalisen työympäristön (DTY) sekä Automaattisen päätöksenteon ja tekoälyn (APT) kehitysohjelmissa.

Toimiva tietoarkkitehtuuri tiedolla johtamisen mahdollistajana

Asianmukainen tiedonhallinta on oikeushallinnon toiminnan perusta. Tietoarkkitehtuurin kehitysohjelma edistää tiedonhallinnan tehokkuutta sekä tietojen laatua ja yhteentoimivuutta oikeushallinnossa.

Kehitysohjelmassa työskentelevä tietoarkkitehti Simo Hokkanen kertoo, että kehittämisen tuloksena syntyvät mm. yhtenäiset tietoarkkitehtuurikuvaukset sekä hallinnonalan yhteinen low-code -teknologialla toteutettu työkalu virastojen tiedonhallintamallien hallintaan.

Toimiva tietoarkkitehtuuri tukee tiedon hyödyntämistä johtamisen tukena. Tiedolla johtamista kehitetään hallinnonalalla yhteistyöryhmän ja ORK:n oman kehitysohjelman kautta.

Data-arkkitehti Timo Ruohomäki havainnollisti tiedolla johtamisen mahdollisuuksia esittelemällä kuvitteellisen tilanteen, jossa laadittiin organisaatiolle hybridityön pelisäännöt henkilöstökyselyjen tulosten laadullisten ja määrällisten tulosten perusteella.

”Tiedolla johtaminen ei synny yksittäisistä mittareista, vaan kokonaiskuvasta. Seuraavaksi lähdemme kehittämään pilotteja, joiden kautta tiedolla johtamisen on tarkoitus muodostua tärkeäksi osaksi hallinnonalan työarkea ja päätöksentekoa”, kertoo Ruohomäki tiedolla johtamisen seuraavista askelista hallinnonalalla.

Digitaalisuus on hallinnonalan yhteinen toive ja tavoite

“Tulevaisuuden visiona on vahvasti digitaalinen oikeudenhoito”, korosti oikeusministeriön kansliapäällikkö Antti Leinonen puheenvuorossaan.

Asiakaspäivän aikana käytiin eteenpäin katsovaa ja idearikasta keskustelua, mikä osoittaa hallinnonalan toimijoiden kiinnostuksen ja sitoutuneisuuden digitalisaation kehittämiseen.

Lämmin kiitos kaikille asiakaspäivän osallistujille!

ORK on oikeusministeriön hallinnonalan keskitetty IT-kumppani ja -hankintayksikkö. ORK:n asiakkaita ovat oikeushallinnon virastot. Visiomme mukaisesti rakennamme sujuvaa digitaalista oikeudenhoitoa.

Lisää aiheesta

Digikehittäminen – Oikeusrekisterikeskus

Katso video: ORK:n asiakaspäivä 2025 (Youtube)

Lisää uutisia