Rättsregistercentralen 50 år: Från ADB-kommissionen till expert på digital rättskipning

Rättsregistercentralen (RRC) utvecklar, producerar och anskaffar lösningar för välfungerande digital rättskipning. År 2024 fyller ämbetsverket 50 år. RRC har ända från början haft sitt verksamhetsställe i Tavastehus, men verksamheten har nationella och globala verkningar.

Rättsregistercentralen (RRC) är ett sakkunnigämbetsverk som med hjälp av ICT-tjänster utvecklar verksamheten och produktiviteten inom justitieministeriets förvaltningsområde. Dessutom ansvarar RRC nationellt för verkställandet av förverkandepåföljder samt för justitieministeriets centrala register och informationshantering.

Ämbetsverkets historia började i mars 1974 när utvecklingsenheten för justitieförvaltningens informationssystem inledde sin verksamhet. Bakom denna enhet låg en ADB-kommission som justitieministeriet hade några år tidigare tillsatt samt bedömningen om att 20 planerare skull behövas för att definiera, planera och införa systemen. 

Idag arbetar drygt 220 sakkunniga vid Rättsregistercentralen. Verksamheten baseras på lagen om Rättsregistercentralen

Ämbetsverket finns fortfarande i Tavastehus, men RRC:s arbetsgemenskap har spridit sig till olika delar av Finland. Personalen arbetar med kunderna, samarbetspartner och varande både ansikte mot ansikte och virtuellt.

Strategisk digital utveckling av justitieförvaltningen

Vid sidan av utvecklingen av informationssystemen, registerhållningen och verkställigheten av böter har RRC:s uppgifter och ansvar samt förväntningarna på RRC ökat genom åren. RRC har en allt viktigare roll i att öka utnyttjandet av digitalisering, automation och artificiell intelligens inom justitieministeriets förvaltningsområde

Kundernas behov och idéer förädlas till produktion enligt It-projektmodellen till exempel genom utnyttjande av metoder för servicedesign. Under 2023 blev 13 ICT-projekt färdiga vid RRC, och i år är målsättningen att färdigställa drygt 20 kundprojekt. Samtidigt utvecklar och upprätthåller RRC över ett hundra digitala tjänster och informationssystem inom förvaltningsområdet. 

Lösningar produceras såväl för förvaltning av register, utveckling av valdatasystemet som för medborgarnas e-tjänster och tjänstepersoners digitala arbetsmiljö. Under en och samma vecka kan en applikation för beräkning av underhållsbidrag som underlättar tjänstearbetet bli färdig genom en smidig low-code-utveckling och det långvariga arbetet för förbättring av rättegångsförfarandet ta ett kliv mot en lösning med videoinspelningar. 

Överdirektör Jussi Kivinen berättar att den digitala interoperabiliteten och kostnadseffektiviteten inom justitieministeriets förvaltningsområde förs framåt även som en helhet bland annat genom att bygga en gemensam produktionsgrund och informationsarkitektur för förvaltningsområdet. 

”RRC:s viktigaste produktionseffekt är ett resultat av den digitala utveckling som förnyar och effektiverar förvaltningsområdet. Under det senaste decenniet har vi gjort betydande satsningar på att hitta de bästa utvecklingsobjekt tillsammans med våra kunder och att genomföra dem i projektform i snabbare takt än tidigare. Koncentreringen av verkställigheten av böter och övriga förverkandepåföljder till RRC ökar också statsförvaltningens effektivitet”, säger Kivinen.

Valstöd och internationellt informationsutbyte

Utöver den digitala utvecklingen omfattar Rättsregistercentralens verksamhet också informationsutbyte, registerhållning och verkställighet av förverkandepåföljder. 

Allmänheten kanske känner till RRC genom beställning av utdrag ur straffregistret eller från verkställighet av förverkandepåföljder såsom böter och andra påföljder. På årsnivån kommer över 500 000 verkställighetsuppgifter som gäller fordringar till RRC, vilket motsvarar omkring 100 miljoner euro som tillfaller staten. 

Medborgare som röstat i val kan också ha haft kontakt med RRC genom valdatasystemet , valrådgivningen och valstödet i vallokalerna.


RRC:s samhälleliga verkningsfullhet byggs av system som förknippas med rättsskipning, registerhållning, informationsutbyte, verkställighet, medborgarnas ärendehantering och genomförande av digitalisering. Ämbetsverket är beläget i Tavastehus. Bild: Maiju Forss.

Direktören för RRC:s Informationstjänster Teemu Mikkola betonar att Rättsregistercentralen har en betydande roll i tryggandet av ställningen för brottsoffer. RRC är behörig att på begäran fatta beslut om ersättningar till målsäganden i mål där den ekonomiska vinningen av ett brott har dömts förverkad till staten och kunnat drivas in av den som dömts till förverkandepåföljden.

Internationellt ökar RRC:s verkningsfullhet i synnerhet vad gäller stärkandet av säkerheten och verkställighetsuppgifter.

”I egenskap av registerförare av de centrala personregistren för förvaltningsområdet är RRC redan en ofrånkomlig del av EU-informationsutbytet. De sameuropeiska rättskipningsprocesserna och datasystemen stärker RRC:s ställning. EU-informationsutbytet om näringsförbud ökar också den ekonomiska internationella säkerheten”, säger Mikkola.

Att trygga de grundläggande rättigheterna och demokratin, att hitta lösningar till kundernas behov och att proaktivt utveckla ICT är delar av 50-åriga RRC:s identitet. De ökar också RRC:s dragkraft i den hårda konkurrensen om potentiella arbetstagare. 

Rättsregistercentralen utför ett viktigt arbete som har betydelse för hela samhället, från valurnorna till fängelsecellerna. 

"Jag vill tacka våra kunder, vår personal och våra samarbetspartner för vår gemensamma resa hittills! Vi ser fram emot produktivt samarbete och framgångsrikt partnerskap även i framtiden", säger Jussi Kivinen.

För att fira sitt 50-årsjubileum bjöd RRC sina intressentgrupper till ämbetsverket i Tavastehus för att höra mer om RRC:s verksamhet och för att träffa varandra. Med personalen firar man ämbetsverkets 50 år med en gemensam måltid.


RRC:s hela gemenskap erbjuds regelbundet möjligheter att mötas ansikte mot ansikte. Bilden är från bobollsmatchen i augusti 2023. Bild: Maiju Forss.



Publicerad 18.4.2024