SERMI-sertifioinnin avulla varmistetaan ajoneuvojen turvallinen huolto ja korjaus

Voit tilata rikosrekisteriotteen SERMI-sertifiointia varten helposti Oikeusrekisterikeskuksen (ORK) sähköisestä asioinnista. Otteen tilaa yritys sekä sen sertifioitavat työntekijät.

Mikä on SERMI-sertifiointi?

SERMI (Security Related Repair & Maintenance Information) -sertifikaatti on tarkoitettu valmistajista riippumattomille ajoneuvojen huolto- ja korjaamotoimijoille. Yritykset todistavat SERMI-sertifikaatin avulla, että he ovat valtuutettuja käsittelemään ajoneuvojen valmistajilta saatavia turvatekijöihin liittyviä tietoja (niin kutsut RMI-tiedot, Repair and Maintenance Information), joita tarvitaan huolto- ja korjaustöissä.

Sertifikaatin saaminen edellyttää puhdasta rikosrekisteriotetta. Puhtaalla rikosrekisteriotteella tarkoitetaan, että yrityksellä tai sen työntekijöillä ei ole merkintöjä rikosrekisterissä. Menettely parantaa alan turvallisuutta ja estää rikoksia tehneiden pääsyn ajoneuvojen turvallisuustietoihin.

Kaikkia työntekijöitä ei tarvitse sertifioida, vaan sertifiointi koskee yritystä ja sen nimeämiä työntekijöitä.

SERMI-menettelyn kuvaus lyhyesti

  1. Yritys hakee hyväksyntää itselleen ja lupia työntekijöilleen vaatimustenmukaisuuden arviointilaitokselta (AKL-Sertifointi Oy). Hyväksyntää ja lupia varten yrityksen ja sen työntekijöiden täytyy tilata itsestään rikosrekisteriote.
  2. Arviointilaitos tarkastaa yrityksen toimittamat tiedot asiakirjatarkastuksella ja paikan päällä tehtävillä tarkastuksilla. Yrityksen on allekirjoitettava vakuutus siitä, että sen liiketoiminta on laillista. Hyväksyntä myönnetään vasta, kun arviointilaitos on tarkastanut vakuutuksen ja arvioinut vaatimusten täyttymisen.
  3. Arviointilaitos antaa tarkastustodistuksen yritykselle, mikäli se täyttää vaatimukset. Yrityksen yksittäisille työntekijöille voidaan myöntää lupa vasta vaatimustenmukaisuuden arviointilaitoksen tekemän tarkastuksen jälkeen.
  4. Arviointilaitos lähettää tarvittavat tiedot valvontakeskukselle, joka ylläpitää lupatietokantaa ja välittää pääsyoikeustietoja. Valvontakeskus luo digitaalisen varmenteen ja tunnistevälineen ja lähettää ne takaisin arviointilaitokselle. Arviointilaitos toimittaa varmenteet ja PIN-koodit työntekijöille.

Milloin rikosrekisteriote tarvitaan?

Yritys ja sen työntekijät voivat hakea rikosrekisteriotetta SERMI-sertifiointia varten seuraavissa tilanteissa:

  • SERMI-sertifiointia haetaan ensimmäistä kertaa.
  • SERMI-sertifiointi uusitaan.
  • Valvontakeskus tarkastaa valvonnan yhteydessä täyttyvätkö sertifioinnin myöntämisen edellytykset, kuten rikosrekisteriotteiden puhtaus, edelleen.

SERMI-sertifikaatti on voimassa viisi vuotta. Kun yritys hakee sertifikaatille jatkoa, rikosrekisteriote tarkastetaan kaikilta työntekijöiltä, joille lupa tarvitaan, riippumatta siitä, milloin työntekijä on alun perin luvan saanut.

Lisätietoa

Rikosrekisterilaki (770/1993)

SERMI-verkkosivut (EU)

Autoalan keskusliiton (AKL) verkkosivut

Ajoneuvolaki (82/2021)