År 2022 vid RRC: starkare roll inom förvaltningsområdet, i samhället och Europa

Rättsregistercentralen publicerade bokslutet för år 2022 med en verksamhetsberättelse, årsredovisning och bilagor. Året var en tid för utveckling av tjänster och verksamhet.

Rättsregistercentralens (RRC) vision är att vara en smidig digipartner och tillförlitlig expert inom datalagar inom justitieförvaltningen. Därför låg fokus under 2022 på förnyelse av kompetens och förutsättningar för att svara på främjandet av digitalisering inom justitieministeriets förvaltningsområde samt på de ökande förväntningarna i fråga om myndighetsuppgifter.

Projektkontoret (PMO) som RRC inrättade året innan tog stora mognadssteg under 2022 och främjade olika projekt och ledningen av förvaltningsområdets IT-utvecklingsportfölj. Lösningsplaneringstjänsten RATSU i samarbete med förvaltningsområdets kundämbetsverk skapade kundspecifika digitala planer som gäller fyra år framåt i tiden. Dessutom utvecklades förvaltningsområdets gemensamma informationsarkitektur kraftigt som ett separat projekt.

"Vi tog stora kliv för att aktivt identifiera och förädla förvaltningsområdets IKT-utvecklingsobjekt till projekt. Antalet IKT-projekt ökade stort och ökningen fortsätter också under 2023", säger RRC:s överdirektör Jussi Kivinen.

Vi gjorde framsteg med många viktiga projekt inom förvaltningsområdet och några avslutades under 2022. Av dessa kan nämnas bland annat: Valdatasystemet, ECRIS-TCN, Interoperability (IO), Hilda, KOSTI, hantering av åtkomstkontroll, ROTI och enskilda robotteknikprojekt.

"Det första välfärdsområdesvalet i början av året lyckades utmärkt som process. RRC:s valstöd och valdatasystem fungerade felfritt som en viktig del av demokratin", konstaterar Kivinen.

Dessutom inleddes projektet för att ersätta RAJSA, RRC:s eget verkställighetssystem som är centralt i myndighetsverksamheten, med TAPSA-systemet. Parallellt med projektet pågår förnyelsen av verkställighetsprocesserna och lagstiftningen.

"I huvudsak lyckades vi med 2022 års resultatmål som avtalats med justitieministeriet. Det viktigaste är dock att våra digitala tjänster fungerar som förväntat och att våra olika kundkretsar får hjälp av oss i sin vardag", summerar överdirektören.

Det nationella och internationella inflytandet ökar

RRC ökade ambitiöst sitt inflytande både på nationell och EU-nivå. Redogörelsen för rättsvården som publicerades 2022 erkände RRC som en viktig del av den nationella rättsvårdskedjan.

"Vi är med i kedjan som en nationell verkställare av påföljder, som stöd i alla skeden av rättsvården genom registeruppgifterna samt potentiellt som en förnyare av hela kedjan genom vår IT-utvecklarroll inom förvaltningsområdet", konstaterar Kivinen.

Internationellt informationsutbyte, gemensamma europeiska processer för rättsvården och gemensamma informationssystem stärker vår ställning som en viktig expert inom datalager även utanför Finlands gränser. Enheten för Säkerhetstjänster som ämbetsverket inrättade 2022 hjälper ytterligare i hanteringen av digital säkerhet.

Förväntningarna, uppgifterna och uppskattningen gentemot Rättsregistercentralen ökar.

"Vi förstärkte vår ställning även inom påföljdsavgifter. Centraliseringen av verkställighetsuppgifter som handlar om administrativa påföljder av straffkaraktär till RRC ger stora fördelar och ökar effektiviteten i verksamheten för både staten och kommunala myndigheter", påpekar Jussi Kivinen.

I den egna arbetsgemenskapen kulminerar förväntningarna efter tiden med distansarbete i förstärkning av gemenskap och närvaro samt förankring av arbetsprocesser. En utvecklingsmodell för personalens kompetens introducerades 2022 och den fortsätter man med.

"Under 2022 skapade vi en stark grund som vi nu kan använda för att bygga upp de tjänster och arbetstillfällen som ämbetsverket erbjuder", summerar Kivinen.

RRC – Rättsregistercentralen svarar för registerföringen och informationshanteringen i fråga om de centrala registren inom justitieministeriets förvaltningsområde samt för verkställigheten av förmögenhetsstraff. Vi på RRC svarar också för utvecklingen och administrationen av förvaltningsområdets informationssystem och verkar som förvaltningsområdets centraliserade IT-upphandlingsenhet.

Vi är en del av rättsvårdens process. Vår gemenskap består av cirka 200 sakkunniga. Vårt ämbetsverk har ett verksamhetsställe i Tavastehus och vår verksamhet har både nationellt och globalt inflytande.

Publicerad 14.3.2023