Rättsregistercentralen utvecklar tillgängliga tjänster för justitieministeriets förvaltningsområde
För att Rättsregistercentralens tjänster ska vara tillgängliga för så många som möjligt beställde Rättsregistercentralen en tillgänglighetsrevision av sina nättjänster av Avaava Digital Oy, och tjänsterna utvecklas utifrån den. Utöver revisionen går Rättsregistercentralens egna experter igenom Rättsregistercentralens tjänster ur ett tillgänglighetsperspektiv, dvs. vi utvecklar våra tjänster hela tiden. Framöver kan man ge respons på våra tjänsters tillgänglighet, eftersom vi för närvarande utvecklar en responsfunktion för vår elektroniska serviceplattform (asiointi.oikeus.fi).
Dessutom ordnar Rättsregistercentralen tillsammans med Avaava tillgänglighetsutbildning i synnerhet för Rättsregistercentralens projektanställda. Även i våra ärendehanteringssystem strävar vi efter att iaktta tillgänglighetskraven i tillämpliga delar, till exempel när det gäller kontrast och tangentbordskommandon. Bland annat åklagarväsendets och de allmänna domstolarnas ärendehanteringssystem AIPA i anslutning till materialbankprojektet har från första början planerats ur ett tillgänglighetsperspektiv. När det gäller de nya systemen beaktas tillgänglighetskraven redan när tjänster upphandlas, dvs. de ingår i kravdefinitionerna.
Europaparlamentets och rådets direktiv (2016/2102) om tillgänglighet avseende offentliga myndigheters webbplatser och mobila applikationer trädde i kraft 22.12.2016. I Finland godkändes den nationella lagstiftning som tillgänglighetsdirektivet förutsätter av riksdagen 12.2.2019, och tillämpningen av tillgänglighetskraven börjar stegvis 23.9.2019. Tillgänglighetsdirektivets krav baserar sig på nivå AA i anvisningen WCAG 2.0. WCAG 2.0 (Web Content Accessibility Guidelines) innehåller många tekniska rekommendationer med vars hjälp innehållet på webbplatser kan göras tillgängligare.
Publicerad 4.7.2019