Asiakkuusjohtaja Tami Koivuniemi: ”Yhteistyö on avain parhaimpiin tuloksiin”

Tami Koivuniemi aloitti Oikeusrekisterikeskuksen (ORK) asiakkuusjohtajana elokuussa 2024. Hän tahtoo rakentaa entistä vahvempaa ymmärrystä oikeushallinnon virastojen ydintehtävien ja digitalisaation mahdollisuuksien välille.

Tuore asiakkuusjohtaja Tami Koivuniemi luotsaa ORK:n Sidosryhmäpalvelut-yksikköä, joka vastaa Ratkaisupalveluista, hankinnasta, asiakkuuksien hallinnasta ja viestinnästä. Sidosryhmäpalvelut tuottaa asiakkaille eli oikeusministeriön hallinnonalan virastoille heidän tarpeisiinsa sopivia palveluratkaisuja.

Aiemmin Koivuniemi toimi ORK:ssa järjestelmäpäällikkönä.

”Uusi tehtävä alkoi täydellä työpöydällä. Tekemistä riittää ja se on vain positiivinen asia. Olisi huono juttu, jos ei tunnistaisi mitään kehitettävää”, Koivuniemi tuumaa.

Näkemyksen pohjalla monipuolisesti tietotekniikkaa ja strategiaa

Ennen ORK:lle tuloaan Koivuniemi kehitti kaupallisia liikkumiseen ja liikenteeseen liittyviä palveluita. Myös tutkimus- ja opetustyö ohjelmistojen parissa sekä pelialan algoritmien kehittäminen kuuluvat monipuoliseen työtaustaan.

Tietotekniikka ja strategia ovat aina olleet Koivuniemen uran sekä opintojen keskiössä. Kutsumus tietotekniikkaan syntyi varhain, ja lukio sujui silloin ainoassa laajempaa ATK-koulutusta tarjoavassa opinahjossa. Sieltä Koivuniemi jatkoi tietotekniikan pariin Tampereen teknilliseen korkeakouluun. Sittemmin osaaminen on täydentynyt liikkeenjohdon opinnoilla.

Monipuolinen tausta on antanut pohjan näkemykselle siitä, mitä kaikkea digitaalisuuden hyödyntäminen edellyttää.

”Ei riitä, että lyödään digiä kylkeen tai todetaan, että digitalisoidaan. Kehittäminen vaatii tarpeiden ymmärtämistä, toiminnan tehostamista, talouden osaamista ja tuottavuussäästöjen aikaansaamista. Digikehittäminen vaatii kokonaisvaltaista tekemistä.”

Aktiivisempaa vuorovaikutusta sisäisten ja ulkoisten sidosryhmien kanssa

Koivuniemi haluaa kehittää ORK:n asiakastyöstä yhä tiiviimpää sisäisten toimijoiden sekä asiakkaiden kanssa, jotta tuloksia saataisiin entistä sujuvammin ja tehokkaammin. Tiivis ja vahva yhteistyö on tarpeiden määrittelemisen ja ratkaisujen saavuttamisen edellytys.

”Meillä on kovaa palvelumuotoilun, teknologian ja digitalisoinnin osaamista hallinnonalan tarpeisiin. Niistä on kommunikoitava aktiivisesti ja selkeästi. Joku viisas joskus sanoi, että jos tuntuu ettei itse ymmärrä jotain asiaa, niin huoneessa on todennäköisesti muitakin, jotka eivät sitä ymmärrä. Keskusteluja ja neuvotteluja on käytävä, kunnes saadaan aikaan ymmärrys ja tarvittava priorisointi kehityskohteista.”

 Asiakkuusjohtaja näkee myös toiminnasta ulospäin kertomisen merkittävänä osana sidosryhmätyötä.
”Viestintä on ihan keskeistä. Viestimällä perustelemme sidosryhmillemme valintojamme ja kerromme yhdessä saavutetuista tavoitteista.”

Sidosryhmäpalveluissa viestintäpäällikön nimikkeellä keväällä 2024 aloittanut Minna Krupka komppaa, että digikehittämisestä kuin myös ORK:n viranomaispalveluista viestimisessä on paljon potentiaalia ja tehtävää:

”ORK voi viestiä aktiivisemmin ja strategisemmin. Siihen tarvitaan koko työyhteisö. Olemme keskeinen toimija, jonka tuottama digikehitys voi vaikuttaa paitsi hallinnonalan myös koko yhteiskunnan toimintaan.”

Julkaistu 7.11.2024